Search This Blog

Sunday, February 19, 2012

MAKANAN TRADISI SABAH:AMBUYAT



Siapa yang pernah makan ambuyat angkat tangan?!

Mesti sesiapa yang berasal dari semenanjung dan maybe sarawak akan tertanya-tanya apa itu ambuyat? O.k biar aku terangkan, ambuyat merupakan sejenis makanan tradisi orang sabah yang diperbuat dari sagu. Ia dimasak atau secara tepat dibancuh dengan air yang baru mendidih dan di gaul sehingga likat.


Cara untuk makan macam mana yek? Selalunya ambuyat dimakan bersama-sama kuah ikan selayang (di sabah kami panggil ikan basung) yang di masak kunyit. Kuahnya ikan tersebut dibubuh garam, cili padi yang di kisar atau ditumbuk dan di tambah air limau kapas atau limau kasturi sehingga secukup rasa. Dan isi ikan yang sudah dibuang tulangnya dimasukkan ke dalam kuah tersebut. Dan ambuyat tersebut dicelup dahulu ke dalam kuah ikan tersebut sebelum dimakan.  Biasanya ada orang suka makan guna chopstick bambu yang dibuat khas untk makan ambuyat ni. Tapi aku makan dengan sudu jak.. Makan sekali dengan hiru kuah sup ikan tu..Sedaaaap sangat.!!! Ini adalah makanan kegemaran aku dari kecil. Tidak sah kalau dalam sebulan tak makan makanan kegemaran aku ini. Boleh mati owhhh!!..hehe


Sebenarnya cara penyediaan ambuyat adalah berbeza mengikut bangsa di sabah adalah berbeza.. yang family aku biasa buat seperti yang aku tunjuk tu.. Kira stail Bajau (orang sama). Bagi orang bangsa Brunei dan bangsa-bangsa lain yang ada di Sabah, cara penyediaan mungkin berbeza sedikit. Untuk ingin lebih mengetahui tanyalah dengan mereka yang berbangsa Brunei dan lain-lain tu ekk...:)

No comments:

Post a Comment